ESports tellen verschillende videospelletjes waarvoor je behendige vingers en een snel werkend bre nodig hebt om succes te boeken. Net als bij traditionele sporten volgen fans teams, kijken ze naar wedstrijden en wonen ze zelfs bekerfinales bij, luid supporterend voor hun favoriete spelers. Dit jaar zullen bijna vijfhonderd miljoen mensen gekeken hebben naar een esport wedstrijd. Is dit maar tijdelijk nu we noodgedwongen meer tijd thuis spenderen of kunnen we niet meer om het succes van de esports heen?
Esports snelst groeiende markt in gokindustrie
De laatste tien jaar zijn de esports in opmars. De zijn uitgegroeid tot een volwaardige bedrijfstak waarin honderden miljoenen omzet wordt gecreëerd. In de gokindustrie is het zelfs de snelst groeiende markt geworden. Er wordt vooral gegokt op esports wanneer er grote toernooien georganiseerd worden met populaire videogames. De populairste games zijn League of Legends, Call of Duty, CS:GO, Dota2 en Fortnite. Gokkers kunnen dan wedden op een speler of een team. En dat wordt massaal gedaan. Gokkers vinden het helemaal niet vreemd om niet meer alleen te wedden op de uitslag van een voetbalwedstrijd in de Champions League maar ook op de competitie-uitslag van het videospel FIFA.
Aantal toeschouwers groeit jaarlijks met 10%
In het laatste marktonderzoek van Newzoo wordt pas duidelijk hoe hard het gaat voor de esports. Grote evenementen zullen in 2020 495 miljoen kijkers getrokken hebben, een stijging met 11,7% tegenover het jaar voordien. Ook in 2019 steeg het aantal toeschouwers met 12,3%. Newzoo voorspelt dat bij een jaarlijkse stijging van 10,4% in 2023 646 miljoen mensen een esport evenement zullen bekijken. Opvallend daarbij is dat telkens bijna de helft echte fans zijn en de andere helft occasionele kijkers en dat deze kijkers zich niet beperken tot één regio, bijvoorbeeld Azië, maar verspreid zijn over de hele wereld.
Elke grote voetbalclub zijn esporter
Het is voor de voetbalclubs duidelijk dat als je jongeren fan wil maken van je ploeg je moet investeren in een professionele esporter of zelfs esportteam. Neen, de beste esporter van FC Barcelona zal niet even bekend worden als Lionel Messi maar FIFA is wel het eerste contact van veel kinderen met FC Barcelona. Staan de esporters van jouw club bovenaan in de ranking van een FIFA-toernooi dan zal je bij veel jongeren interesse opwekken voor de prestaties van het echte FC Barcelona. Dit is dus de manier om fans te winnen. Elke grote club heeft momenteel zijn esportteam. Ajax heeft in 2016 het eDivisie-team opgericht. In de seizoenen 2016/2017 en 2017/2018 hielp esporter Dani Hagebeuk Ajax aan de titel in het videospelletje FIFA.
Esports zijn geen eendagsvliegen
Het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat esports snel zullen verdwijnen. Zelfs al lang voor er sprake was van een lockdown groeide de markt pijlsnel. Als we kijken naar de cijfers van de jaren 2012 tot 2018 dan zien we een stijging in de bezoekersaantallen van liefst 195%. Er kijken nog altijd veel meer mensen naar het voetbal op televisie, jaarlijks zo’n vier miljard. Esport voetbal zal dus nooit het succes van echt voetbal kunnen evenaren maar het heeft wel zijn vaste plaats veroverd in de voetbalwereld.