Grapje over Sparta

In het AD van vandaag beschrijft Wessel Penning een anekdote waarin hij in zijn column van vorige week een grapje maakte over de nieuwe Rotterdamse burgemeester, een Spartaanse, die beter een Feyenoord-shirt zou staan.

Dit leidde tot zowel liefdevolle als boze reacties van Sparta-supporters. Penning erkent hun passie en legt uit hoe zijn liefde voor Feyenoord soms botst met zijn bewondering voor Sparta, een club die hij ook hoog in het vaandel heeft. Hij herinnert zich nostalgische momenten van Sparta’s gloriedagen, zoals zijn jeugdbezoeken aan Het Kasteel, en het memorabele moment waarop Sparta HSV uitschakelde in 1985. Ondanks de rivaliteit tussen Feyenoord en Sparta, benadrukt hij dat Rotterdammers uiteindelijk één gemeenschap vormen, wat hij samenvat met de uitspraak: “Rotterdammers zijn we allemaal.”

Het is goed om te lezen dat Wessel Penning, die in elke column die hij schrijft wel 40 keer het woord “Feyenoord” gebruikt, oog heeft voor de gevoelens van vele Sparta-supporters. Zij lezen in het sportkatern van de enige overgebleven Rotterdamse krant voor 90% over de topclub van de stad, terwijl er nauwelijks iets te vinden is over hun favoriete club.

De verhoudingen lijken tegenwoordig soms zoek. De ter ziele gegane kranten Het Vrije Volk en het Rotterdams Nieuwsblad schreven in hun tijd ook veel over Feyenoord, maar hadden zeker oog voor clubs als Sparta, Excelsior en Xerxes. De verhoudingen waren toen minder scheef. En bij de vrienden van Rijnmond is het, ondanks hun wekelijkse “Sparta naar Voren Podcast,” helaas niet veel beter. Hun argument: “Wij zijn commercieel en moeten verkopen, Sparta is commercieel niet aantrekkelijk genoeg.”

Als Spartanen begrijpen we dat goede prestaties meer aandacht krijgen, dat is nu eenmaal hoe het werkt. Maar zelfs in een seizoen waarin Sparta sportief boven zichzelf uitstijgt, is de aandacht nog steeds minimaal in verhouding tot de redactionele voorkeur. Hoe zit het dan met objectiviteit en neutrale journalistiek? Media hebben naast een commerciële drijfveer ook een maatschappelijke functie. Voetbal is daar onderdeel van. Door eenzijdige berichtgeving blijft de vicieuze cirkel bestaan waarin de kleinere club geen gelijk speelveld krijgt vergeleken met de grotere club. Media-aandacht zorgt namelijk voor een groter bereik onder sponsors en supporters, wat uiteindelijk leidt tot meer financiële middelen.

Het is goed dat Wessel Penning de boodschap van de Sparta-supporters heeft begrepen en een prima stukje heeft geschreven. Blijf vooral dwepen met je clubvoorkeur, maak grapjes, maar zorg er samen met je collega’s ook voor dat de andere clubs wat meer aandacht krijgen. Rotterdam is namelijk diverser dan alleen de club uit Zuid.

Wat betreft de Spartanen die Wessel Penning na zijn column van vorige week agressief benaderd hebben: shame on you!

Het artikel van het AD is hier te lezen (achter een betaalmuur).

Abonneer
Abonneren op
4 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedback
Bekijk alle reacties